fredag den 5. september 2014

Den første uge

For at tage tråden op, hvor sidste indlæg sluttede midt i august, så var vi i New York i et par dage efter vi kom hjem fra LA, og så tog vi til Virginia for at besøge Pedros familie. Der var vi en lille uge, og så havde jeg en hel uges tid i New York, før jeg startede på studiet.
Den sidste fredag i august var vi til introduktion for alle udvekslingsstuderende. Folk kom fra hele verden, men der var især mange fra Danmark. Især fra CBS var der mange, og så var vi et par stykker fra KU; jeg, en anden pige fra statskundskab, en enkelt pige fra psykologi og en fra kunsthistorie. Mange af danskerne fra CBS bor i den samme opgang ikke langt fra studiet, fordi udlejeren gennem tiden har fundet ud af, at danskere betaler til tiden og ikke laver alt for meget rag i den, og gennem erfaringsrapporter fra tidligere udvekslingsstuderende, har de så fundet frem til hende. Vi var derovre efter introduktion, og der var lidt en følelse af et dansk kollegium, da de andre beboere i opgangen kom ned og var med til festen.
Folk er virkelig søde, så jeg tror at vi har en meget god basis for at være en lille vennegruppe, der kan holde sammen mellem alle de skøre amerikanere ;)
Jeg har timer udelukkende sammen med amerikanere. Kun i mit ene fag er der en anden dansk og en svensk dreng. Forholdet til professorerne er mere personligt end derhjemme, og der forventes meget mere angående fravær og aktiv deltagelse i timerne, hvilket er en udfordring - men en god én. Med tiden skal jeg nok få mig nogle amerikanske venner, men her den første uge skulle jeg lige se fagene an.
Jeg havde tilmeldt mig en masse fag for at gå til alle timerne og så shoppe lidt rundt og se hvilke, der er de bedste. De bedste var latinamerikansk politik, amerikansk udenrigspolitisk og immigration i New York. De to første er statskundskabsfag, og det sidste er på sociologifakultetet. De to første er med 40 elever og almindelig klasseundervisning med tilhørende diskussionsklasser, og det sidste er en ren diskussionsklasse med kun 20 elever. Dér sidder vi alle rundt om et bord, og vi, de studerende, skal komme med oplæg og diskutere gennem hele timen. Derudover skal vi også på feltarbejde rundt i 3 nabolag for at beskrive de befolkningsgrupper, der klumper sig sammen. Det glæder jeg mig meget til!
Udover de almindelige fag, har jeg også en workshop, hvor jeg hver anden uge skal diskutere velstand og ulighed i samfundet ud fra nogle phd-oplæg, som vi skal overvære. Det tror jeg også bliver rigtig interessant at deltage i.
Udover de andre udvekslingsstuderende, så har jeg også kontakt til to andre danske piger herovre, som begge læser en hel master på Columbia. Én der læser arkitektur, og én som læser menneskerettigheder. De er rigtig søde, og de var med Pedro og mig til en grillfest hos nogle af Pedros venner sidste weekend. Det var rigtig hyggeligt. De har en lille baggård, hvor de grillede.. På vej derover blev vi mødt af en byge, men det betød ikke så meget, for man er alligevel konstant våd af sved, fordi det er 30 grader og 80% luftfugtighed. Omme i baggården åbnede himlen sig pludselig over os igen, og store dråber falder tungt, indtil baggården kort tid efter var oversvømmet til ankelhøjde. Det var dagen efter at København stod under vand, og det var ingenting i forhold til, for da det holdt op med at regne sank vandet langsomt væk igen, men det var lidt ironisk, når det ellers kun har været strålende sol siden jeg kom.

Jeg vil vende tilbage til bøgerne. Jeg sidder her på Butler Library, det smukkeste, gamle bibliotek midt på campus, og læser om d syv synder i amerikansk udenrigspolitik


Ingen kommentarer:

Send en kommentar